zondag 25 maart 2012

TPACK the game

Even als in mijn vorige 2 blogs staat het TPACK-model in dit bericht centraal. In het 4e college 'Digitale Didactiek' hebben we het spel: 'TPACK the game' (klik op de link om het spel te downloaden) gespeeld.
Dit spel zorgt ervoor dat je moet nadenken over de verschillende basiscomponenten van het TPACK-model:
- Pedagogy (didactische werkvorm)
- Content (vakinhoud)
- Technology (ICT hulpmiddel)
Elk van de bovenstaande basiscomponenten vormt in het spel een aparte categorie kaartjes waarbij de opdracht als volgt luidt:

Laat je collega's individueel of in groepjes uit elk van de 3 categorieen een kaartje trekken. De deelnemers moeten op basis van deze 3 kaartjes een realistisch voorbeeld bedenken van een activiteit die je in een les zou kunnen uitvoeren.

Op deze manier ben je zeer praktisch aan het oefenen met de verschillende componenten uit het TPACK-model. Een vervolg opdracht kan zijn bedenk:

- Een didactiek die beter bij het vak en de ICT-toepassing passen dan de  didactiek die op het kaartje staat.
- Een ICT-toepassing die beter bij het vak en de (vak)didactiek passen dan de ICT-toepassing die op het kaartje staat.

Zie hieronder een uitgewerkt voorbeeld van het spel.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het voor leerkrachten werkzaam in het PO een creatieve prikkel is om over huidige het onderwijs na te denken. Omdat wij leerkrachten PO multifunctioneel zijn als het gaat over vakgebieden, is het mogelijk om voor vrijwel alle combinaties tot een uitvoerbare les te komen.
Vooral binnen een onderwijsteam is dit een leuke, interactieve manier om samen te sparren en na te denken over de kracht van ICT in het onderwijs.
Een aanrader om eens in een team- of bouwvergadering (misschien studiedag) uit te voeren!

Bron:

http://www.tpack.nl/index.html




Geen opmerkingen:

Een reactie posten